Strony

Co więcej o prababci Emilii?



O prababci Emilii Orlowskiej z d. Nocon pisałam jakiś czas temu tutaj. To zdecydowanie ta część drzewa genealogicznego o której wiadomości były szczątkowe, lekko zaniedbane przez męską część rodziny. Korzystając z kilku chwil wolnego czasu poza życiem akademickim dotarłam do wielu nowych informacji, którymi z przyjemnością się dzielę.

Emilia Barbara Nocon urodziła się 26 listopada 1904 roku w Orzegowie (dziś dzielnica Rudy Śląskiej). W rzeczywistości większość życia mieszkała w Knurowie, zamieszkując początkowo III a później IV Koloniję Robotniczą.


Od dłuższego czasu przymierzałam do odkrycia całej historii. Dodatkowym utrudnieniem poszukiwań był brak imion rodziców Emilii w księdze pogrzebowej knurowskiej parafii. Szczegółowe informacje spoczywały natomiast w USC, gdzie otrzymałam odpis aktu zgonu. 

W informacjach zostawionych przez dziadka rodzicami Emilii mieli być Mikołaj Nocon i Agnieszka Smolnik. Ku mojemu zdziwieniu było trochę inaczej... w rzeczywistości Emilia była córką Mikołaja Nocon i ...


Anny Bismor.

Dziadkowi po prostu pomyliły się nazwiska babć, ponieważ to ta 'druga' była z d. Smolnik. No i oczywiście pomylone imiona. Stąd moja nauczka by wszystkie informacje sprawdzać dwa razy i czasem nie wierzyć na 'słowo'.
.
Nazwisko Bismor nie jest mi obce, osoby je noszące zamieszkują moją miejscowość - Knurów a nazwisko to jest bardzo rzadkie. Jednak Emilia urodziła się w Rudzie Śląskiej i to tam spodziewałam się szukać jej przodków Coś jednak tknęło mnie i wybrałam się do Archiwum Państwowego oddział w Gliwicach.

Po kilkunastu minutach odnalazłam akt małżeństwa Mikołaja Nocoń i Anny Bismor  
datowany na 16 lipiec 1900 roku w Knurowie...
 Tu po części zaczęły wyjaśniać się nurtujące mnie pytania. 


      

Skąd w tej historii Knurów? 
Anna Bismor urodziła się w Szczygłowicach (dzisiejsza dzielnica Knurowa) jako córka Izydora Bismor i Marianny Pędzik. Mikołaj zaś urodzony w Gierałtowiacach (sąsiadująca z Knurowem wieś) jako syn Melchiora Nocon i Antoni Kwitek (również bardzo rzadkie, 'knurowskie' nazwisko). 

Skąd w tej historii Ruda Śląska?
 Mikołaj Nocoń pracował w Rudzie Śląskiej, choć swoją żonę poznał w rodzinnym mieście. Po ślubie w Knurowie zamieszkali w Jego miejscu pracy (Ruda Śląska - Orzegów) i tam na świat w 1904 roku przyszła Emilia. 

Jak poznali się Mikołaj i Anna? 
Na to pytanie odpowiedziały mi mapy z początku XX wieku, które wskazują na to, że rodziny Kwitek i Bismor sąsiadowały z sobą, więc Mikołaj i Anna mogli znać się od najmłodszych lat.


Kim był ojciec Anny?
 Izydor również widnieje na pojawiającej się powyżej mapie. Wraz z rodzeństwem byli w posiadaniu dość sporego gospodarstwa tuż przy granicy państwa i rzece. Z pewnością trudnili się rolnictwem, hodowlą zwierząt a także pracy dostarczały im znajdujące się w pobliżu obszary leśne.


fragment naszego drzewa genealogicznego z wykorzystaniem programu Drzewo Genealogiczne II